Kościuszki 33, 55-330 Lutynia, 16 min samochodem z Środa Śląska

Logopeda Neurologopeda Środa Śląska

Terapia neurologopedyczna

Zajęcia u logopedy mają na celu poprawę mowy i komunikacji dziecka z zaburzeniami językowymi lub wymowy.

Zajęcia trwają 30 minut. Logopeda dostosowuje częstotliwość zajęć do wieku i stanu dziecka.

Zajęcia składają się z różnych ćwiczeń logopedycznych, takich jak: ćwiczenia artykulacyjne (poprawa wymowy głosek), ćwiczenia oddechowe i fonacyjne (poprawa kontroli głosu), ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej i wyrazowej (poprawa świadomości fonologicznej), ćwiczenia dykcji (poprawa płynności mowy).

Rodzice otrzymują także instrukcje i porady dotyczące wspierania rozwoju mowy dziecka w domu.

Chcesz dowiedzieć się więcej KLIKNIJ.

Fizjoterapia dzieci dorosłych logopeda Środa Śląska

Terapia logopedyczna to złożony proces mający na celu diagnozowanie i leczenie zaburzeń mowy, języka, głosu oraz komunikacji. Jest ona niezbędna dla dzieci u których występują trudności w prawidłowym posługiwaniu się językiem. U dzieci najczęściej stosuje się ją w przypadku opóźnień w rozwoju mowy, wad wymowy, jąkania czy problemów związanych z nieprawidłową budową anatomiczną aparatu artykulacyjnego, takich jak rozszczep podniebienia. U dorosłych terapia logopedyczna może być pomocna w odzyskiwaniu zdolności komunikacyjnych po udarach, urazach mózgu czy w chorobach neurologicznych, takich jak afazja czy dyzartria. Proces terapii zaczyna się od diagnozy, podczas której logopeda ocenia funkcjonowanie mowy pacjenta oraz określa przyczyny problemów. Na tej podstawie opracowywany jest indywidualny plan terapii, który może obejmować ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne, a także techniki wspomagające rozwój języka czy korekcję wad wymowy. Regularne ćwiczenia oraz współpraca z rodziną pacjenta są kluczowe dla osiągnięcia postępów. Terapia logopedyczna nie tylko poprawia jakość życia poprzez poprawę komunikacji, ale także wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny pacjentów, pomagając im lepiej funkcjonować w codziennych sytuacjach.

Jeśli dziecko ma 2,5 roku, a wypowiada pojedyncze słowa i wyrazy dźwiękonaśladowcze, to potrzebuje wsparcia logopedy. W tym wieku powinno już budować zdania.

Jeśli dziecko wysuwa język z buzi podczas mówienia, to potrzebuje wsparcia logopedy bez względu na wiek. Nie wyrośnie z tego. W miejsce deformowanych głosek trzeba wywołać nowe – prawidłowo brzmiące. 

Jeśli dziecko zamienia głoski k, g na t, d to też potrzebuje wsparcia logopedy. W domu możemy usprawniać tył języka poprzez chuchanie, chrząkanie, chrumkanie. Logopeda Środa Śląska wywoła głoski k,g. 

Opóźniony rozwój mowy łączy się z myśleniem/rozwojem intelektualnym, więc dzieci, które później zaczynają mówić mogą mieć problemy z nauką, zapamiętywaniem, czytaniem… Nie warto czekać.

Jeśli byliście Państwo u logopedy i nie spodobał się, to szukamy innego, a nie rezygnujemy z terapii logopedycznej całkowicie. 

Jeśli trzylatek nie mówi głoski „r”, ale zamienia ją na prawidłowo brzmiące „l”, to jest to norma rozwojowa. Ma czas na „r” do 5 roku życia. Ale jeśli deformuje tę głoskę, mówi np. „yyyba” zamiast „lyba”, to potrzebuje wsparcia logopedy. Nie wyrośnie z tego. Będzie dorosłym z nieprawidłowym „rrr”.

Kiedy zapisać dziecko do Neurologopedy

Terapia logopedyczna zalecana jest dzieciom, które mają trudności w prawidłowym posługiwaniu się mową. Logopeda pomaga wykryć przyczynę wady wymowy i wprowadza ćwiczenia dostosowane do stopnia i rodzaju problemu. Podczas terapii logopedycznej logopeda niweluje zaburzenia mowy, stymuluje rozwój mowy oraz podnosi sprawność językową.

Z terapii logopedycznej dla dzieci warto skorzystać, gdy:

  • gdy dziecko, w porównaniu z rówieśnikami, mówi za mało lub nie mówi wcale,
  • gdy dziecko sepleni, nie wymawia głoski “r”, mówi niewyraźnie,
  • gdy dziecko przestawia sylaby, niepoprawnie wymawia głoski,
  • gdy dziecko jąka się,
  • gdy dziecko zbyt długo korzysta ze smoczka,
  • gdy dziecko niechętnie gryzie lub preferuje pokarmy o miękkiej, papkowatej konsystencji,
  • gdy dziecko ma problemy z oddychaniem przez nos (częste katary, przerost trzeciego migdałka lub zbyt duże migdałki podniebienno-gardłowe),
  • gdy dziecko posiada wady zgryzu lub braki w uzębieniu,
  • gdy dziecko posiada wady słuchu,
  • gdy dziecko posiada małą sprawność lub nieprawidłową budową warg, języka lub podniebienia,
  • gdy dziecko pochodzi z rodziny dwujęzycznej.

Jak wygląda terapia logopedyczna

Terapia logopedyczna ma formę atrakcyjnej dla dziecka zabawy. Logopeda wprowadzając życzliwą i bezpieczną atmosferę, skłania dziecko do realizacji zaplanowanych działań terapeutycznych. W razie potrzeby rodzic uczestniczy w zajęciach logopedycznych obserwując działania logopedy. Nabywa on tym samym umiejętności do samodzielnej pracy z dzieckiem. Każde spotkanie z logopedą kończy się przekazaniem rodzicowi wskazówek i zaleceń do dalszej pracy w domu.

Na skróty

Przewiń na górę