Logopeda Neurologopeda Środa Śląska
Terapia neurologopedyczna
Zajęcia u logopedy mają na celu poprawę mowy i komunikacji dziecka z zaburzeniami językowymi lub wymowy.
Zajęcia trwają 30 minut. Logopeda dostosowuje częstotliwość zajęć do wieku i stanu dziecka.
Zajęcia składają się z różnych ćwiczeń logopedycznych, takich jak: ćwiczenia artykulacyjne (poprawa wymowy głosek), ćwiczenia oddechowe i fonacyjne (poprawa kontroli głosu), ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej i wyrazowej (poprawa świadomości fonologicznej), ćwiczenia dykcji (poprawa płynności mowy).
Rodzice otrzymują także instrukcje i porady dotyczące wspierania rozwoju mowy dziecka w domu.
Chcesz dowiedzieć się więcej KLIKNIJ.
Jeśli dziecko ma 2,5 roku, a wypowiada pojedyncze słowa i wyrazy dźwiękonaśladowcze, to potrzebuje wsparcia logopedy. W tym wieku powinno już budować zdania.
Jeśli dziecko wysuwa język z buzi podczas mówienia, to potrzebuje wsparcia logopedy bez względu na wiek. Nie wyrośnie z tego. W miejsce deformowanych głosek trzeba wywołać nowe – prawidłowo brzmiące.
Jeśli dziecko zamienia głoski k, g na t, d to też potrzebuje wsparcia logopedy. W domu możemy usprawniać tył języka poprzez chuchanie, chrząkanie, chrumkanie. Logopeda wywoła głoski k,g.
Opóźniony rozwój mowy łączy się z myśleniem/rozwojem intelektualnym, więc dzieci, które później zaczynają mówić mogą mieć problemy z nauką, zapamiętywaniem, czytaniem… Nie warto czekać.
Jeśli byliście Państwo u logopedy i nie spodobał się, to szukamy innego, a nie rezygnujemy z terapii logopedycznej całkowicie.
Jeśli trzylatek nie mówi głoski „r”, ale zamienia ją na prawidłowo brzmiące „l”, to jest to norma rozwojowa. Ma czas na „r” do 5 roku życia. Ale jeśli deformuje tę głoskę, mówi np. „yyyba” zamiast „lyba”, to potrzebuje wsparcia logopedy. Nie wyrośnie z tego. Będzie dorosłym z nieprawidłowym „rrr”.
Kiedy zapisać dziecko do Neurologopedy
Terapia logopedyczna zalecana jest dzieciom, które mają trudności w prawidłowym posługiwaniu się mową. Logopeda pomaga wykryć przyczynę wady wymowy i wprowadza ćwiczenia dostosowane do stopnia i rodzaju problemu. Podczas terapii logopedycznej logopeda niweluje zaburzenia mowy, stymuluje rozwój mowy oraz podnosi sprawność językową.
Z terapii logopedycznej dla dzieci warto skorzystać, gdy:
- gdy dziecko, w porównaniu z rówieśnikami, mówi za mało lub nie mówi wcale,
- gdy dziecko sepleni, nie wymawia głoski “r”, mówi niewyraźnie,
- gdy dziecko przestawia sylaby, niepoprawnie wymawia głoski,
- gdy dziecko jąka się,
- gdy dziecko zbyt długo korzysta ze smoczka,
- gdy dziecko niechętnie gryzie lub preferuje pokarmy o miękkiej, papkowatej konsystencji,
- gdy dziecko ma problemy z oddychaniem przez nos (częste katary, przerost trzeciego migdałka lub zbyt duże migdałki podniebienno-gardłowe),
- gdy dziecko posiada wady zgryzu lub braki w uzębieniu,
- gdy dziecko posiada wady słuchu,
- gdy dziecko posiada małą sprawność lub nieprawidłową budową warg, języka lub podniebienia,
- gdy dziecko pochodzi z rodziny dwujęzycznej.
Jak wygląda terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna ma formę atrakcyjnej dla dziecka zabawy. Logopeda wprowadzając życzliwą i bezpieczną atmosferę, skłania dziecko do realizacji zaplanowanych działań terapeutycznych. W razie potrzeby rodzic uczestniczy w zajęciach logopedycznych obserwując działania logopedy. Nabywa on tym samym umiejętności do samodzielnej pracy z dzieckiem. Każde spotkanie z logopedą kończy się przekazaniem rodzicowi wskazówek i zaleceń do dalszej pracy w domu.