– wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka, obejmujący okres ciąży, okołoporodowy i pourodzeniowy,
– szczegółową analizę dokumentacji medycznej, w tym książeczki zdrowia dziecka, a także historii chorób oraz przebytych infekcji,
– wstępną obserwację dziecka, w tym również jego spontaniczną zabawę, a także spontaniczne reakcje słuchowe i rozwój spontanicznej komunikacji językowej,
– budowę oraz sprawność narządów artykulacyjnych,
– konsultację w kierunku wpływu wad zgryzu na artykulację i możliwość terapii w tym kierunku,
– ocenę funkcji pokarmowych w obrębie jamy ustnej,
– zakres mowy czynnej oraz mowy biernej,
– sprawność w zakresie motoryki małej, w tym grafomotoryki,
– umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych oraz zainteresowanie otoczeniem,
– przebieg i poziom zabawy, kontakt ze środowiskiem żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym, a także innymi środowiskami, w których dziecko przebywa, w tym również z innymi ośrodkami terapeutycznymi.