Emocje i Zmysły: Jak Zaburzenia Integracji Sensorycznej Wpływają na Funkcjonowanie Dziecka

ul. Kościuszki 33, 55-330 Lutynia – zachód Wrocławia

Jakie Są Objawy Zaburzeń Sensorycznych w Poszczególnych Układach Zmysłowych?

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w różnych obszarach i układach zmysłowych, wpływając na codzienne życie dziecka. Dzieci z nadwrażliwością sensoryczną mogą reagować gwałtownie na określone dźwięki, dotyk, zapachy lub bodźce wzrokowe, wywołując stres lub dyskomfort. Oto przykłady, jak problemy te mogą manifestować się w różnych układach:

  1. Dotyk – Dzieci mogą unikać kontaktu z pewnymi teksturami, materiałami lub fakturami, a nawet prosty dotyk może wywołać reakcję obronną.
  2. Wzrok – Z nadwrażliwością wzrokową wiąże się unikanie jasnych świateł, jaskrawych kolorów lub szybkich ruchów, które wywołują u dziecka irytację lub rozproszenie.
  3. Słuch – Hałas, nawet ten, który dla innych jest niewyczuwalny, może być dla dziecka przytłaczający, prowadząc do rozdrażnienia lub wycofania.
  4. Układ przedsionkowy (odpowiedzialny za równowagę) – Problemy w tym zakresie mogą prowadzić do trudności z koordynacją ruchową oraz niechęci do zabaw, które wymagają dynamicznego ruchu.
  5. Układ proprioceptywny (odpowiedzialny za świadomość ciała) – Dziecko może mieć problemy z precyzją ruchów, wydając się niezdarne lub unikając aktywności wymagających pewnej koordynacji.

Objawy te mogą być różnorodne i zmieniać się w zależności od sytuacji i kontekstu, co sprawia, że ich zdiagnozowanie bywa trudne.

Związek Między Zaburzeniami Integracji Sensorycznej, a Emocjami Dziecka

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej często zmagają się z trudnościami w zakresie regulacji emocji. Wynika to z faktu, że ich mózg nie przetwarza bodźców zmysłowych w sposób właściwy, co wywołuje frustrację i stres. Dziecko, które czuje się przytłoczone lub niekomfortowo z powodu bodźców, może reagować gniewem, płaczem lub zamknięciem się w sobie. Częste doświadczenia frustracji mogą prowadzić do lęków i trudności z wyrażaniem emocji, co może wpływać na jego ogólne funkcjonowanie emocjonalne. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć potrzeby dziecka i odpowiednio na nie reagować, tworząc środowisko wspierające i dostosowane do jego potrzeb.

Dlaczego Trudności Integracji Sensorycznej Utrudniają Adaptację Społeczną?

Dzieci z zaburzeniami SI mogą mieć problemy z adaptacją do nowych sytuacji i otoczenia. Często, gdy muszą skonfrontować się z nieznanym miejscem lub ludźmi, doświadczają lęku i stresu, co dodatkowo potęguje ich problemy z regulacją emocji. Na przykład dziecko, które odczuwa silne nadwrażliwości sensoryczne, może unikać wspólnych zabaw lub zajęć, które wymagają interakcji z rówieśnikami, co wpływa na ich socjalizację i poczucie przynależności. Brak odpowiednich doświadczeń społecznych w dzieciństwie może wpływać na rozwój umiejętności społecznych, co dodatkowo potęguje problemy z adaptacją.

Potrzebujesz pomocy Terapeuty Integracji Sensorycznej? Zapraszamy do naszego Centrum Zdrowia SANO w Lutyni → Integracja Sensoryczna Wrocław
 

Radzenie Sobie ze Stresem, a Zaburzenia SI: Dlaczego Jest Trudniej?

Dzieci z zaburzeniami SI zmagają się z trudnościami w przetwarzaniu bodźców, co powoduje, że zwykłe sytuacje stają się dla nich źródłem stresu. Wyzwala to reakcje stresowe, które często są nieadekwatne do bodźca. Dziecko, które nie radzi sobie z przetwarzaniem bodźców zmysłowych, czuje się przeciążone i ma trudności w wyciszeniu organizmu, co w konsekwencji prowadzi do wybuchów emocjonalnych. Regularne doświadczenie stresu może też wpłynąć na rozwój zdrowych mechanizmów adaptacyjnych, przez co dziecko ma trudności z radzeniem sobie z wymaganiami szkolnymi lub społecznymi.

Związek Między Niewłaściwym Przetwarzaniem Bodźców, a Samooceną

Nieprawidłowy odbiór bodźców sensorycznych może mieć wpływ na samoocenę dziecka. Gdy dziecko widzi, że jego reakcje różnią się od reakcji rówieśników, może zacząć odczuwać, że coś z nim jest nie tak. Wzmacnia to poczucie wyobcowania i braku akceptacji, co z kolei obniża samoocenę. Na przykład, dziecko z problemami sensorycznymi może unikać niektórych zabaw na placu zabaw, co może być źle interpretowane przez rówieśników, prowadząc do dalszego wycofania się dziecka. Wspieranie dziecka, zapewniając mu odpowiednie narzędzia i pomoc terapeutyczną, jest kluczowe w procesie budowania zdrowej samooceny.

Zaburzenia Integracji Sensorycznej, a Problemy Rozwojowe w Wieku Szkolnym

U dzieci w wieku szkolnym zaburzenia integracji sensorycznej mogą współwystępować z innymi problemami rozwojowymi, takimi jak trudności w nauce, zaburzenia koncentracji czy problemy z dyscypliną. Trudności z integracją sensoryczną mogą sprawić, że dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na zajęciach, przez co może mieć problemy z nauką i rozwojem intelektualnym. Dzieci te często mają problemy z czytaniem, pisaniem lub zadaniami wymagającymi skupienia uwagi przez dłuższy czas. Wsparcie w zakresie integracji sensorycznej może pomóc w zmniejszeniu tych trudności, pozwalając dziecku lepiej radzić sobie z wymaganiami edukacyjnymi i społecznymi.

Poznaj inne nasze usługi:

Rehabilitacja Dzieci Wrocław

NDT Bobath bazuje na wiedzy o prawidłowym rozwoju dziecka i jest wciąż aktualizowana na podstawie najnowszych doniesień medycyny. Uwzględnia umiejętności oraz deficyty nad którymi należy pracować.

Logopeda Wrocław

Problemy z mową mogą powodować szereg trudności komunikacyjnych, które mają niebagatelny wpływ na funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, nabywanie kompetencji szkolnych i społecznych oraz budowania pozytywnej samooceny.

Psycholog Dziecięcy Wrocław

Psychoterapia indywidualna opiera się na bezpośrednim kontakcie terapeuty z pacjentem. Główną zaletą tej formy terapii jest możliwość dogłębnego przepracowania trudności dziecka.

Na skróty

Emocje i Zmysły: Jak Zaburzenia Integracji Sensorycznej Wpływają na Funkcjonowanie Dziecka
Przewiń na górę